conakryEgy lelkesítő gondolattal kezdődött, miszerint guineai és magyar diákok levelezése értékes tapasztalatot jelentene, lehetőséget a fiataloknak egy nagyon eltérő kultúra felfedezésére.
A gondolatból eltökélt szándék lett, aztán pedig kezdeményezés.
Magától értetődött, hogy a levelezés francia nyelven (a Guineában hivatalos nyelv) és az interneten keresztül bonyolódjon. Valójában a francia "idegen" nyelv úgy a magyar, mint a guineai tanulók számára.

Magyar részről a Szegedi Ságvári Endre Gimnázium és a Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium érdeklődött a lehetőség iránt és hamarosan el is készült a levelezni vágyó tanulók listája.

Guineában a megyei oktatási igazgatósággal egyetértésben a fővárosi Koloma és a Boulbinet állami középiskolákra esett a választás.

Guineai részről, az iskola kezdéskor, november közepén (az elnökválasztások miatt a szokásosnál egy hónappal később kezdődött a tanév) majd' minden tanuló feliratkozott a levelezni vágyók közé. De a kezdeti lelkesedés szinte áthághatatlan nehézségekbe ütözött, hiszen a két kijelölt iskolában nincs egyetlen számítógép sem. Ha lenne, akkor se lehetne használni, hiszen nincs áramszolgáltatás sem. A tanulók pedig még nem láttak számítógépet, se közelről, se távolról.

Igaz, legalább elbeszélgettünk Magyarországról és az osztályteremben összezsúfolódott diákok nem fogytak ki a kérdésekből. Az egyik legérdekesebb kérdés így szólt :
- Történelme során Magyarország is volt gyarmatosítva?
Az ártatlan kérdés valójában burkolt célzás volt arra, hogy az emberiség története az erősebbek hegemóniájáról szól, amit hívhatunk így vagy úgy, a lényeg marad a gyengébbek leigázása. Megemlítettem hát a mongolok, a törökök, az osztrákok és az oroszok uralmát felettünk és válaszom osztatlan elégedettséget keltett, hiszen bebizonyosodott: mi is voltunk legyőzöttek és ez további közös vonást jelentett oszágaink között.

Bíztattam őket, hogy a levelezés egyben nyelvgyakorlást jelent és fejleszti a helyesírást, a fogalmazást.

A levelezési cím meghatározása nem jelentett gondot a tanulók számára. Számítógép közelbe kerülni viszont annál inkább. A rákövetkező hetekben a legelszántabbak egyszer-egyszer ellátogattak az internetes "kávézókba", ahol fél óra 3 000 frankba kerül, megtanulták a billentyűzetet és az egeret használni. Páran írtak is a magyar diákoknak. Azóta nyolc hónap telt el. A kérdésemre, hogy ki levelezik rendszeresen, mindössze ketten emelik fel a kezüket.

Bár nagyon szerény ez az eredmény, én annak is örülök, hogy ezek a gyerekek Európa térképén habozás nélkül ráböknek Magyarországra és azt is tudják, hogy a főváros Budapest.

Guinea fővárosában az állami iskolák egyharmadában nincs megoldva a vízellátás, felében az áramszolgáltatás és az átlagos osztálylétszám 115 tanuló.

SDC12669_2