DSCF0264Állt-e már szemtől szemben, rácsok nélkül egy nagymacskával? Ugrott-e már Önre egy fekete párduc? Ébredt-e oroszlánüvöltésre hajnalban? A gyermektámogatási programunk egyik résztvevője, a 12 éves Simhal Nigussie örökbefogadó anyukája, Békefi Anna nagy sikerű élménybeszámolót tartott mintegy ötven érdeklődőnek a dél-afrikai oroszlánfarmon szerzett élményeiről.

 

 

Tovább Anna beszámolójára>>

Távoli tanítás, fénykép

Böjthe Pál

 

Csokoládé színű gyerek ül

Tejbőrű tanító ölében,

Valahol Afrikában készült

A felvétel, oly távol tőlem,

Érezni mi történik belül

Csillagokig nyúlni volna kedvem.

 

Téglaépületnek nyoma nincs,

Ottfelejtett sátor árnyéka,

Széllengette madzag a kilincs,

Egy vászontetejű vár ura,

Kinek birtokában a nagy kincs,

A betűbirodalom lovagja.

 

Toll, könyv nélkül folyó tanítás,

Két ember remél szemtől szembe,

A szembogár apró kapuján

Tekintetek fonódnak össze,

Titkos csatornáján ömlő láng

A szépen növekvő tudás fénye.

 

Az asszony néha leáll talán,

A gyereket lovacskáztatja,

Mint jobbsorsú sajátját akár

Mikor a figyelem ellankad,

Majd bátran folytatják a csatát,

Az indulás nehezén már túl vannak.

 

Az apródról szólnom nehezebb,

Nem mintha nem láttam még ilyent,

Aprócska, ügyes, formás ember.

Nem tudhatom, mit takar szíve,

Amikor útnak indul reggel,

Vagy várja este a sivatag széle.

 

Nézem az asszonyt s a gyereket,

Kővé aszott területet ugarolnak,

Kincset használnak: az eszüket,

Ott is épp oly nagy gond a holnap,

Ám tovább élnek a remények,

Melyek rügye iskolában fogant.

Egy kedves olvasónk, Böjthe Pál kolozsvári állatorvos az alábbi levelet küldte az Afrikai-Magyar Egyesületnek:

 

Kedves AHU!

Csodálni tudom az olyan emberek elszántságát, akik kényelmüket félretéve olyasmire szánják magukat, mint az Afrikai-Magyar Egyesület tagjai. Sokáig fontolgattam az Önök által kiírt médiapályázaton való részvételt, hozzá is láttam az íráshoz, ám végül arra a következtetésre jutottam, csupán elméleti síkon tudnék a témához szólni. Minthogy valaha engem is foglalkoztatott az önkéntesség gondolata, engedjék meg, hogy nem a kiírt (és már lejárt) pályázatra, hanem munkájuk iránti megbecsülésem jeléül küldjek egy verset.

Köszönöm figyelmüket és további sok sikert kívánok!
Üdvözlettel,
Böjthe Pál

Tovább a versre>>

ESU_263Dr. Túróczi Ildikó kolozsvári háziorvos 2011 őszén két hónapot dolgozott Kamerunban egy amerikai NGO, az AIDSfreeAFRICA szervezésében. Elutazása előtt megígérte, novemberben elmeséli az élményeit, levelét most Önökkel is megosztjuk:

 

Kedves AHU!

Visszaértem Kamerunból, érdekes volt! Egyedül dolgoztam két orvosasszisztenssel. Volt munka elég. Akkor hát, beszámolok:-)) 

Tovább>>

Ahol én voltam, Észak-Nyugat Kamerunban, az egy 30 ezres település, falu, tartomány vagy királyság, ki aminek mondja. Szavannás dombon-hegyen belakott hely. Az őstelepes lakosság agyagtéglás, szalmatetős kunyhókban lakik a királyság - hadd nevezzük most így - közepén. Körös-körül középmagas hegyek vannak, ezeket a Nigériából bevándorló, törzsi háborúk elől menekülő fulániak lakják. Nomád népek ők, és mint ilyenek állattenyésztéssel foglalkoznak. Ez itt a fuláni fehér marhát jelenti. Amíg az őslakosság, Esu népe, szinte egymásra épített "udvarterekben" lakik, addig a fulániak egymástól távol, 300-400 méterre építkeznek. Mindkét közösségben poligámia van, ez meghatározza az U alakú "udvartér" formáját is, olyan értelemben, hogy az U két szárát az asszonyok házai képezik, középen pedig a férfi háza van, ami a vendégfogadó nappali szerepét is betölti. Az asszonyok a gyermekeikkel élnek együtt. Ezek száma átlagosan hét. A hét gyerekből minden harmadik-negyedik meghal. Az őslakosságnál ez az arány nagyobb, a fulániaknál kisebb. A településnek van királya és van polgármestere is. Vannak állami és vannak királysági földek. Állami alig, a többi a királyé, szabadon rendelkezik róluk. A fulániak muszlimok, az esuiak keresztények, és nagyon vallásosak, többnyire katolikusak, de van református, adventista, közösség is. A nagyon vallásos jelző azt jelenti, hogy sokat imádkoznak és a bibliai tanokra, mint mesékre, rácsodálkoznak. Nem jelent monogámiát, azt sem, hogy nem hisznek az ősök szellemeiben, itt elfér minden egymás mellett, békében. A béke az fontos, mondja a király is, aki nagyon katolikus, és elmagyarázza, hogy a szellemek néha segítenek az istennek, aki a főhatalom, és aki jó, atyai kapcsolatot tart fenn a jó szellemekkel. A poligám katolikus templomba megy vasárnaponként, misét hallgat, örömimádkozik (énekel és táncol), adakozik, de nem áldozhat. Ezért a szent ostyát többnyire a nők és a gyermekek veszik magukhoz. Gyónni nem láttam senkit.

ESU_221

ESU_184

Az egészségügyi rendszerük gyatra, alig van. Ennek a közösségnek van egy kórháznak nevezett épülete, az orvos szerepét a "registered nurse" tölti be, aki felállítja a diagnózist és kezel is. Itt orvos soha nem volt. Annál több a "traditional doctor", aki a szellemek segítségével gyógyít egy agyagtéglás "templomnak" nevezett kunyhóban. Belőlük több, mint 50 van, és mindent gyógyítanak. Például a tüdőgyulladást egy nyakba akasztott rozsdás kulccsal. Nincs olyan gyerek, akinek ne lenne rossz-szelleműző amulettje. Ha meghal valaki, és ez nagyon gyakran megtörténik, senki nem firtatja a halál okát. Azaz nem firtatnak semmit, nagyon rövid idő alatt eltemetik a halottat, többnyire a saját udvarába, és teszik ezt anélkül, hogy bárhova bejelentenék. Egészségügyi biztosító rendszer nincs, mindenki mindent fizet. Az ingyenes AIDS-szűrés és kezelés nem igaz, ezért pontos nyilvántartás, statisztika sincs. A teszt ára 500 chf, ami szinte 1 eurót jelent, és ez ott, Esu-ban, sok pénznek számít. Ha ennek tükrében nézzük az évi 50.000 chf-t, ami az úgymond ingyenes kezelés társköltsége, akkor gondolhatjuk, hogy hány ember kerül be a szürésbe, majd a kezelésbe. Másfél év alatt 190 ember végezte el a tesztet, ebből 30 volt a pozitív.

ESU7_002esu12_026

 

 

A családok nagyon szegények. Földműveléssel, vadászattal foglalkoznak. A férfiak gyakran elmennek a városokba dolgozni, és gyakran ott is maradnak, új családot alapítanak. A helyüket az otthon maradt legnagyobb fiú veszi át, amíg el nem megy ő is. A nők szülnek, gyermeket nevelnek, dolgoznak a farmokon, részt vesznek szinte az összes hagyományos rítusban, tulajdonképpen ők a család oszlopai. Az időseket tisztelik. Igénytelenek olyan értelemben, hogy nagy koszban élnek. A kunyhókat bokrok, magas fű veszi körül, ez betölti a vécé szerepét, ami vonzza a szúnyogokat. Innen a gyakori malária. A legkisebb gyermekek a földön, a sötét házikókban csúszva-mászva, vagy az anyjuk hátára csomagolva nőnek fel. Ezeknek a gyermekeknek a látványa nagyon szomorú, keserű. Éheznek. Naponta kétszer esznek fufut, azaz puliszkát. Kézzel, a földön. A bőrük tele van parazitával, fertőzésekkel, ők maguk pedig bélgilisztával. A kunyhók közepén nyitott tűzhely van, itt állandóan pislákol-parázslik a tűzifa, állandó a füst, ami nehezen szivárog ki a szűk, beszegezett ablakokon. Ha ezek a gyermekek elérik az óvodáskort, akkor oviba, majd iskolába mennek. Kapnak palatáblát, cipőt, egyenruhát. Az iskolát nagyon komolyan veszik. A tandíjat akkor is kifizetik, ha másra nem futja. Az iskolák, óvodák nagyon sötétek, barátságtalanok, a pad nem elég a sok diáknak, villany, folyóvíz, vécé nincs. Az óvodában-iskolában angolul és franciául tanulnak, ők maguk a pidgin-t és a tájnyelvet beszélik. Ebből aztán lesz egy érdekes egyveleg, amit eléggé nehéz megérteni. Az utolsó nap Limbében voltam, részt vettem egy orvoskonferencián. A kollégák ugyanígy használják a négy nyelvet :-)

ESU_339esu20_005

 

Impressziók? Vannak. Az ellentétek helye volt ez. Amennyi nyomor, kosz, annyi nyugalom, egyértelműség. Az "ez ilyen egyszerű" hangulata.....ha nincs amit enni, akkor nincs, ha csak fufu van, akkor csak fufu van, ha csak egy ingecske van a gyereknek, akkor egy van, ezt szombaton megmossák, és amíg megszárad, addig az sincs, ha esik, akkor kivárjuk, amíg eláll, és ha esemény van, akár ha temetés, akkor van ének, tánc, kaja, és részt vehet bárki. Társadalmi különbségek itt nincsenek, itt mindenki szegény, mindenki éhezik. A családon belüli kapcsolatok jók, egymáson úgy segítenek ahogy tudnak. Az első hónap után volt két nap mélypontom. A szorongásé, a dühvel fűszerezett tehetetlenségé ... hogy ha engem valami itt lel, akkor nekem annyi. Mert 500 km-en belül nincs röntgen, nincs ortopéd, nincs szakellátás, sem labor, nincs semmi, csak kosz. Ez volt a feltét...alatta pedig annak a keserűsége, hogy itt az emberi élet szinte semmit nem ér, sem pénzben, sem másmilyen mértékegységben kifejezve, a tehetetlenségé, a közönyé, ami undort és iszonyt keltett bennem. Soha ilyent nem éreztem. Aztán elmúlt  Beszereztünk gyógyszereket, elindítottunk egy orvosi rendelőt. És készülünk vissza, mert van sok dolog, amit jó lenne megtenni, elvégezni. Például beszélni az AIDS-ről, mert nem tudják, hogy mi az, beszélni a szénmomoxid mérgezésről, mert nem tudják, hogy van ilyen... Ott már van családom, és törzsi nevem is: Imbi Nghe :-). Ők megszerettek, visszavárnak, és is megszerettem őket - egyszer talán...

És közben rájöttem, hogy még nagyon sokáig tudnám folytatni...

 

Üdvözlettel, Imbi Nghe

ethiopia-mainVándorboy alias Csonka Gábor ezúttal Etiópiába kalauzolta mindazokat, akik a hideg csütörtöki estén egy kis melegre és utazásra vágytak. Gáborról bővebben a www.vandorboy.com oldalon olvashatnak.

 

“Etiópia az egyik leggazdagabb történelemmel rendelkező ország az afrikai kontinensen, a meglepetés és a kontrasztok világa, kietlen és vad helyek vidéke, melynek lakói a föld egyik legrégebbi civilizációjától származnak. Bár sokak számára továbbra is az éhínség szinonimája, titokzatossága, tradíciói egyre nagyobb figyelmet kapnak. Megközelíthetetlen őskeresztény kolostorok, sziklába vájt templomok, várkastélyok jellemzik az északi kulturális körút vidéket. Az etióp ortodoxok szerint otthona a legendás Frigyládának, emellett ‘Lucy’ több mint 3 millió éves leletét, az ember és majom közötti kapcsot jelentő csontvázat is az országban őrzik. Etiópia az emberek mozaikja, több mint 80 nyelv, különböző életstílusok, gyökeresen eltérő kultúrák keverednek itt.”

Guinea_prilis_1_019A Külügyminisztérium megkeresésére az Afrikai-Magyar Egyesület Líbia budapesti Nagykövetségével együttműködésben líbiai sebesültek (6-12 fő) magyarországi gyógykezelésének megszervezését tervezi.

Olyan kórházak, klinikák és gyógyászati segédeszköz-gyártó és forgalmazó cégek jelentkezését várjuk, akik szívesen csatlakoznának a programhoz és a betegek ellátását vállalnák!

 

Bővebb információ: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.